"Er werden tips gegeven die gebruikt kunnen worden op de werkvloer. Het heeft heel wat losgemaakt bij mij als hulpverlener, het geeft stof tot nadenken over je positie tegenover je cliënten."
Door de driedaagse training Beschermjassen krijg jij een bewustere
verbinding met jezelf. Jij verkent jouw grenzen, kwetsbaarheden en familieverhalen.
Tijdens deze verkenningstocht leer jij jezelf open te
stellen en van perspectief te wisselen in een dialoog. Dit inspireert en
leidt tot creatieve oplossingen zowel in privé- als in werksituaties.
Door zelf te ervaren wat het is om beschermjassen te gebruiken, door ernaar op zoek te gaan of te herontdekken, voel je het effect ervan.
Vaak wordt bij vluchtelingen met traumatische ervaringen gedacht dat het verleden moet rusten maar mensen hebben het verleden juist nodig. Ze moeten het bij zich kunnen dragen om in de toekomst een plek te creëren. Mensen willen niet terug, ze willen maar eventjes rondkijken in het verleden om een perspectief voor de toekomst te kunnen ontwikkelen.
Inhoud van een training:
Dag 1: Faseovergangen, familiesystemen en heilige huisjes
Dag 2: In -en uitsluitingsmechanismen, interculturele communicatie en instrumenten
Dag 3: Terugkomdag met intervisie en casuïstiek
De laatste dag brengen we casussen mee en bekijken we ze aan de hand van beschermjassenmodel. We oefenen en ervaren om zo tot nieuwe inzichten te komen.
Welke rol speelt de leraar in het creëren van een aangenaam, ondersteunend en stimulerend leerklimaat?
Hoe kun je aandacht hebben voor empathie en compassie in onderwijs?
Op welke manier kunnen krachtbronnen ofwel beschermjassen uit de familie, historie en cultuur van het kind én de docent ingezet worden op school?
Er rust een belangrijke en complexe taak op de schouders van professionals in het onderwijs. Een mengeling van achtergronden, kleuren, culturen en religies in de klas maakt het lastig om eenduidig onderwijs te verzorgen.
Maar ook leerlingen met zorgelijke thuissituaties, psychiatrische diagnoses, fysieke beperkingen en hoogbegaafdheid vragen om extra aandacht. Het zijn deze leerlingen die makkelijk buiten de boot vallen: buiten de groep én buiten de leeromgeving. Want wie zich onveilig voelt, leert niet meer.
Aandacht voor diversiteit op school is aan de orde van de dag, zeker met het oog op passend onderwijs. Leraren toerusten op omgaan met verschil - bij de ander en bij zichzelf - is essentieel in deze tijd. Want hoe je omgaat met verschil, zegt ook iets over jezelf. Tijdens een vorming beschermjassen op school leer je hoe je kinderen weer veilig kan omhullen zodat ze zich opnieuw wat krachtiger en veiliger kunnen voelen door ook op zoek te gaan naar wie jijzelf bent.
Inhoud van een training:
Verschil tussen ik –en wij gerichte families
Contextuele vragen om op zoek te gaan naar familieverhalen
Stilstaan bij in –en uitsluitingsmechanismen in het onderwijs
Enkele instrumenten inoefenen om te beschermjassen
Blijf op de hoogte van vormingen, trainingen, workshops of lezingen.
Copyright. All Rights Reserved